Se implinesc 130 de ani de la un eveniment istoric in lumea automobilismului - prima cursa oficiala de masini din lume. Aceasta a fost o intrecere desfasurata intre Paris si Rouen, iar primul castigator a fost Albert Lemaitre, care a condus un Peugeot cu o putere de doar 3 cai.
Primii pasi in curse de masini
Henry Ford, una dintre figurile marcante ale industriei auto, a spus odata: „Cursele de masini au inceput la 5 minute dupa ce a doua masina a fost construita.” Aceasta observatie se reflecta in istorie, deoarece prima cursa de masini, desi neoficiala si ilegala, a avut loc in 1867 in Manchester, Marea Britanie, intre doua vehicule cu abur.
Inovatii tehnologice si aparitia primului automobil modern
18 ani mai tarziu, Karl Benz a facut un pas semnificativ in istoria automobilismului, brevetand primul automobil modern cu motor termic in 4 timpi, functionand pe baza de benzina. La sfarsitul secolului al XIX-lea, masinile erau practic trasuri motorizate. Cu toate acestea, acest inceput modest a dus la o explozie de inovatie si competitie, cu noi producatori precum Daimler, Peugeot, De Dion-Bouton si Panhard-Levassor intrand pe piata.
Odata cu cresterea numarului de vehicule, s-a nascut si ideea organizarii de curse pe drumurile publice din Europa. Aceasta a devenit realitate oficial pe 22 iulie 1894, marcand prima cursa oficiala de masini din lume. Organizata in Franta, cursa a avut loc intre Paris si Rouen, deschizand drumul pentru ceea ce va deveni o industrie globala a sporturilor cu motor.
Ziarul “Le Petit Journal”
Evenimentul istoric al primei curse oficiale de masini din lume a fost organizat si promovat de ziarul Le Petit Journal. Ideea acestei curse a apartinut francezului Pierre Griffard, editor la acest ziar si unul dintre cei mai importanti organizatori de evenimente sportive din acea perioada. Griffard a reusit sa aduca laolalta pasionati de noua inventie a automobilului, stabilind astfel bazele unui nou sport.
Inscrieri si premii
Pentru prima cursa oficiala de masini s-au inscris nu mai putin de 102 concurenti, insa doar 21 dintre acestia au reusit sa ia startul in cursa finala. La finalul intrecerii, castigatorul avea sa primeasca un premiu de 5000 de franci aurii, o suma considerabila pentru acele vremuri.
Trei zile de calificari
Inainte de marea cursa, concurentii au trebuit sa participe la o sesiune de calificari, desfasurata pe parcursul a trei zile, intre 19 si 21 iulie 1894. Traseul de calificare, o bucla de 50 de kilometri in jurul Parisului, a fost parcurs de 26 de concurenti. Acestia trebuiau sa finalizeze circuitul in mai putin de 3 ore pentru a se califica in cursa finala. Doar 21 de concurenti au reusit sa indeplineasca aceasta cerinta, majoritatea vehiculelor fiind alimentate cu benzina, dar si cateva cu motoare pe aburi.
Primul castigator si prima descalificare din istorie
Cursa propriu-zisa, desfasurata pe 22 iulie 1894, a acoperit o distanta de 126 de kilometri intre Paris si Rouen. Desi aceasta distanta poate parea mica in zilele noastre, pentru standardele de acum doua secole era o provocare majora. La ora 8 dimineata, s-a dat startul primei curse oficiale de masini din istorie.
Contele Jules-Albert de Dion, conducand un vehicul cu motor pe aburi, a fost primul care a ajuns la Rouen, cu un timp de 6 ore si 48 de minute, la o viteza medie de doar 19 km/h. Totusi, desi a terminat primul cursa, contele de Dion a fost descalificat deoarece masina sa nu respecta criteriile de clasificare, fiind considerata mai degraba un vehicul cu tractiune alternativa decat unul pe combustie interna. Aceasta a fost si prima descalificare oficiala din istoria sporturilor cu motor.
Un triumf surprinzator - Albert Lemaitre
Albert Lemaitre a ajuns pe locul doi in cursa de la Paris la Rouen, conducand un Peugeot cu o intarziere de doar 3 minute si 30 de secunde fata de contele de Dion. Desi nu a trecut primul linia de sosire, descalificarea contelui de Dion l-a facut pe Lemaitre castigatorul oficial al cursei. Motivul descalificarii a fost lipsa unui fochist in vehiculul cu motor cu aburi al contelui, necesar pentru alimentarea motorului, ceea ce a facut ca masina sa fie considerata neeligibila.
Premiul si recunoasterea: Peugeot si Panhard-Levassor in top
Peugeot si Panhard-Levassor au fost recunoscute pentru contributiile lor la dezvoltarea automobilelor, impartind premiul de 5000 de franci aurii. Masinile lor au fost considerate „cele mai apropiate de ideal” de catre organizatorii cursei, ziarul Le Petit Journal. Aceasta distinctie a subliniat superioritatea vehiculelor cu motor pe benzina, in contrast cu cele cu aburi, consolidandu-le pozitia in industria emergenta a automobilelor.
Cursa de la Paris la Rouen a schimbat lumea
Cursa de la Paris la Rouen din 1894 a fost un punct de cotitura pentru industria automobilelor. Succesul sau a demonstrat potentialul sporturilor cu motor ca platforma de promovare si competitie tehnologica. Producatorii de automobile au realizat rapid ca astfel de curse erau oportunitati excelente pentru a-si prezenta noile modele si pentru a demonstra superioritatea lor tehnica fata de mijloacele de transport traditionale. Astfel, cursa a marcat inceputul unei noi ere in mobilitate si publicitate, avand un impact profund asupra dezvoltarii viitoare a industriei auto.