De cele mai multe ori, atunci cand dorim sa facem un upgrade al masinii, incepem cu jantele. Foarte multi dintre noi am fost pusi in dificultate atunci cand am gasit acea insiruire de cifre si litere nestiind ce reprezinta fiecare. Astazi vom incerca sa lamurim acest mister si vom lua fiecare cifra si litera la analizat pentru ca pe viitor sa avem mai putina bataie de cap in alegerea noilor jante ale masinii.
Diametrul total al jantei sau R
Toti stim ca diametrul jantelor se masoara in inch sau toli, incepand cu 8” pentru diverse remorcute si terminand cu dimensiuni uriase de 38” si peste in cazul tractoarelor sau a altor masini industriale. Masurarea diametrului unei jante este usor de facut cu o ruleta, plecand de la o parte a jantei, trecand prin centrul ei si terminand la partea opusa a acesteia. Alegerea jantelor pentru masina este in stransa legatura si cu dimensiunile constructive permise ca prima echipare cu anvelope, dimensiuni care apar in cartea tehnica a masinii. Bineinteles, se poate opta si pentru jante cu diametrul mai mare in functie de preferinte, insa trebuie avut in vedere ca anvelopele vor trebui schimbate si ele cu unele cu garda la sol mai mica pentru a compensa diferenta de inaltime si a se obtine in final un diametru exterior cat mai apropiat de cel din echiparea originala. Diametrul jantei este intotdeauna inscriptionat fie la exterior fie la interior, sub forma ...x15 sau R15, unde cifra 15 este diametrul jantei. Este bine de tinut cont de faptul ca o janta mai mare in diametru va avea efecte asupra greutatii ansamblului anvelopa-janta, a demarajului dar si al altor factori de ordin tehnic.
Latimea jantei
Aceasta este a doua informatie importanta de pe janta si in general apare sub forma 6Jx15 unde cifra 6 reprezinta latimea interioara a jantei in inch iar litera J profilul acesteia. Latimea este exprimata tot in inch si se stabileste masurand distanta dintre marginile jantei, practic locul in care se aseaza anvelopa dupa montare. In functie de acest parametru, se poate aprecia latimea minima si maxima a anvelopelor ce pot fii montate in conditii optime pe acea janta. De exemplu, pe o janta cu latime de 6” pot fii montate anvelope cu latime de 175 si 185 de mm.
Profilul jantei sau J la jante
Litera J la jante, care urmeaza latimii, inseamna profilul buzei de la janta si este un alt simbol la fel de important ca si celelalte de pana acum pentru jante. Mai exista totusi jante care au afisate si alte litere precum JJ, K, JK, B, P sau D. Acestea ne arata profilul jantei sau mai usor spus, pe ce suprafata se aseaza anvelopa. De exemplu, multe din masinile 4x4 au dupa cifra care indica latimea literele JJ in timp ce masinile Jaguar mai vechi au jante cu profil K. Putem spune deci ca profilul jantei se alege in functie de producator sau de scopul pentru care a fost construita masina.
"Cocoasa" sau umarul jantei
Acest parametru apare sub forma 6Jx15H2 unde H2 reprezinta numarul si aspectul umerilor de pe profilul jantei. In functie de acest lucru, jantele mai pot avea si alte variante de inscriptionare precum H, FH, CH, EH sau EH2.
PCD la jante
"Pitch circle diameter" este diametrul cercului imaginar trasat din centrul fiecarui prezon si se masoara in milimetri. Mai popular, in cazul unui numar par de prezoane, PCD la jante inseamna distanta intre centrele a 2 prezoane diametral opuse. Exemplu: PCD 4x100 - inseamna ca avem 4 prezoane cu distanta de 100 mm intre centrele a doua prezoane diametral opuse.
Diametrul gaurii centrale sau CB la jante
Este vorba de gaura aflata in centrul jantei, acolo unde janta se sprijina pe fuzeta sau butucul masinii. Acesta se masoara in milimetri si are diferite valori in functie de producatorul masinii. Aceasta valoare nu apare decat in descrirea tehnica a jantei si nu instriptionata pe ea. In cazul jantelor din otel, diametrul gaurii centrale sau CB este cu 0,1 milimetri mai mare decat diametrul exterior la butucului sau fuzetei pentru a facilita atat o montare usoara a jantei pe masina cat si eliminarea riscului de a ramane cu janta blocata pe masina din cauza temperaturilor ridicate care pot dilata fuzeta sau bututcul. Pentru jantele din aliaj este valabila aceeasi teorie in cazul in care acestea sunt concepute strict pentru un anume tip de masina. Daca vorbim insa de jantele din aliaj de tip after market, acestea au de obicei un CB mai mare pentru a putea fii asociate cu cat mai multe tipuri de masini. Diferenta dintre gaura centrala a unei astfel de jante si butucul masinii pe care se monteaza este acoperita de binecunoscutele inele de ghidare sau inele de centrare care au rolul de a tine fixa janta pe butuc pentru ca acesta sa nu se fixeze doar prin strangerea piulitelor sau prezoanelor. Este absolut necesara montarea unor astfel de inele pentru ca numai asa se elimina riscul de retezare a prezoanelor in cazul in care janta incepe sa vibreze pe masina din cauza spatiului gol dintre butuc si interiorul jantei.
Distanta intre Prezoane la jante
De obicei, fiecare posesor de masina stie ce distanta are janta intre prezoane. Daca totusi nu se stie exact, aceasta se poate afla relativ simplu pentru a nu cumpara jante gresite, incompatibile cu masina din acest punct de vedere. Masuratoarea este destul de simpla, mai ales in cazul jantelor cu prindere in 4, 6 sau 8 prezoane. Se aleg 2 gauri diametral opuse si se masoara distanta dintre ele, mai exact dintre centrele imaginare ale celor 2 gauri. Pentru jantele in 5 gauri, masuratoarea este un pic mai complicata si se face astfel: se traseaza cercul ce trece prin mijlocul celor 5 prezoane, se pleaca de la centrul unei gauri (aleasa ca fiind prezonul 1), se trece prin mijlocul gaurii centrale a jantei si si se masoara pana in locul unde intalnim cercul trasat (acest loc se afla la jumatatea distantei dintre centrul prezoanelor 3 si 4).
ET la jante - OffSet la jante - Factor de echilibru
Acest parametru ET sau OffSet la jante apare obligatoriu atat pe jantele din otel cat si pe cele din aliaj. Este practic ultima inscriptie din descrierea tehnica a jantelor si este de forma ET insotita de o valoare pozitiva sau negativa exprimata in milimetri. In cazul jantelor din otel sau din aliaj de prima echipare, valoarea ET la jante este stabilita de producatorul masinii careia janta ii este destinata iar la inlocuirea ei trebuie tinut cont si de acest aspect. Pentru jantele din aliaj din categoria after-market, producatorii auto permit anumite tolerante pentru acest ET, de pana la 1,5 cm catre exteriorul masinii in asa fel incat sa nu existe riscuri majore ca roata sa atinga parti ale caroseriei in timpul rularii. Pentru a avea o idee cat mai clara asupra valorii acestui ET, facem mentiunea ca o valoare pozitiva, cu cat este mai indepartata de 0 (zero) cu atat intra mai mult sub caroseria masinii in timp ce o valoare negativa a acestuia scoate jantele in exteriorul masinii. In cele mai multe cazuri, masinile pregatite pentru off road au valori foarte apropiate de 0 (zero) si chiar negative, pentru a castiga un plus de stabilitate in timpul catararilor. Determinarea valorii ET la jante se face masurand distanta dintre linia imaginara care strabate janta pe mijloc si suprafata de montare a jantei pe butuc. Atentie: o valoare necorespunzatoare a acestui factor de echilibru poate determina multe probleme de ordin tehnic precum vibratii in roti la franarea de la viteze mari, suspensii care reactioneaza gresit, directie greoaie sau dimpotriva, usoara dar instabila iar in cel mai rau caz lovirea unor elemente ale caroseriei in timpul virajelor sau la incarcarea masinii la capacitate maxima.
Alti parametri tehnici la jante
Greutatea jantelor este determinanta in obtinerea anumitor performante. Fiind fabricate din mai multe tipuri de aliaje, acestea pot fii ultra usoare, concepute pentru masinile care participa in competitii de viteza sau cu greutate normala, apropiata de echiparea de serie a masinii pentru care a fost solicitata.
Jantele din aliaj pot fi de mai multe feluri in functie de materiale si componente. Cele mai des intalnite sunt jantele turnate monobloc, adica turnate intr-o matrita dintr-o singura bucata. Mai exista jantele forjate din 2 sau mai multe parti componente care permit de exemplu schimbarea spitelor sau al desing-ului interior. Cele mai cunoscute jante de acest fel sunt vestitele spinnere.
Din punct de vedere al finisarii, posibilitatile sunt multiple. Jantele din aliaj pot fi finisate in culori mate, lucioase, de aluminiu polisat sau cromate. Recent au fost dezvoltate si jantele transparente sau cu efecte de holograma insa scopul lor este deocamdata pur estetic.
Speram ca lucrurile sunt acum ceva mai clare si ca informatiile vor fi de folos celor care doresc sa achizitioneze pe viitor jante cu sau fara anvelope vara sau iarna pentru masinile din dotare in asa fel incat sa se poata descurca singuri sau eventual cu minim ajutor din partea specialistilor.