Probabil multi dintre soferi au avut dilema aceasta cel putin odata la schimbarea anvelopelor in functie de sezon: ce este mai avantajos, un set de jante aliaj sau un set de jante tabla?
Luate in amanunt, fiecare varianta are avantaje si dezavantaje.
Jantele din otel (tabla) ofera avantajul de a fi mai ieftine de achizitionat si mai usor de intretinut. Astfel, ele pot fi indreptate pe aparatele speciale in cazul unor deformari usoare, fara riscul de a le fisura si pot fi revopsite apoi fara prea multe pregatiri speciale. Pentru cei putin mai pretentiosi la cum arata masina, exista posibilitatea montarii capacelor din plastic intr-o gama destul de variata de modele.
Un alt avantaj este faptul ca o janta din otel aleasa corect dupa specificatiile masinii, se potriveste perfect cu restul ansamblului neexistand niciun fel de riscuri. Printre dezavantajele jantelor din otel enumeram greutatea mai mare a unei astfel de jante in comparatie cu o janta din aliaj, ventilarea mai slaba a sistemului de franare si, in cazul in care se opteaza pentru capace, faptul ca de cele mai multe ori acestea trebuiesc fixate pe janta prin diferite metode pentru a preintampina pierderea lor in trafic sau chiar furtul acestora.
Un aspect foarte important de retinut pentru cei care aleg sa treaca de la jantele din aliaj la jantele din otel (mai ales in perioada iernii): se recomanda achizitionarea kit-ului de prezoane sau piulite de strangere special pentru jantele din otel. De ce? Pentru ca in multe situatii, conul prezonului sau al piulitei nu calca perfect pe janta din otel, ducand in timp la distrugerea ei prin deformare repetata. Riscurile sunt mari pentru ca odata aflati in miscare, forta centrifuga poate reteza prezoanele ducand la desprinderea rotii de pe butuc si implicit la avarieria autoturismului.
De asemenea, evitati sa achizitionati jantele din otel doar in baza asemanarii ca si caracteristici cu cele de pe masina dvs. Chiar daca cifrele sunt identice, sunt alte criterii care fac diferenta. Diametrul gaurii centrale este unul dintre cele mai importante criterii deoarece o janta cu un interior mai mare decat butucul masinii nu va avea punct central de sprijin. Prinderea rotii doar in suruburi va duce pe termen lung la ovalizarea gaurilor de prindere si mareste riscul ca acea roata sa se desprinda de pe masina la viteze mari cauzand pagube materiale importante si poate chiar victime omenesti.
Jantele din aliaj au aparut ca echipare standard pe anumite segmente de masini din nevoia de a sublinia o echipare mai bogata a seriei sau latura sportiva si/sau de lux a marcii auto producatoare. Desi in urma cu cativa ani inca aveau preturi prohibitive pentru buzunarul consumatorului de volum, astazi sunt foarte multe marci producatoare de jante din aliaj iar preturile sunt tot mai atractive. Unul din avantajele acestor jante este insasi paleta foarte larga de modele si compatibilitati. Un alt avantaj este dat de greutate, in general mai scazuta decat al unei jante din otel la acelasi diametru si este un aspect de luat in considerare mai ales pentru cei care utilizeaza masina mai mult in regim urban.
Alt aspect practic al jantelor din aliaj este suprafata mai mare ramasa descoperita, lucru care favorizeaza o racire mai rapida a franelor si o disipare mai eficienta a caldurii produse de discurile de frana suprasolicitate in traficul urban mai ales vara atunci cand masina ar trebui sa fie echipata cu anvelope vara. Trebuie insa enumerate si cateva dezavantaje. Pretul de achizitie ar putea fi primul pe lista. Desi in unele cazuri jantele din otel si cele din aliaj au preturi apropiate, cele din urma, mai ales cele after market, se achizitioneaza la set de 4 bucati facand ca investitia initiala sa fie ceva mai consistenta. Intretinerea jantelor din aliaj necesita ceva mai multa atentie.
O janta din aliaj folosita intens pe drumuri accidentate se va ovaliza si va necesita indreptari repetate. Acestea se fac de obicei “la cald” si au ca efect secundar slabirea jantei prin decalirea materialului. Practic, exista riscul ca in locul unde janta a fost incalzita, sa apara fisuri care sa necesite interventii mult mai complexe si pline de riscuri. Parcarile la bordura trebuiesc evitate pentru a nu ajunge sa zgariem buza jantelor.
O atentie speciala trebuie acordata jantelor din aliaj cu finisare in doua sau mai multe culori. Este bine sa nu fie folosite pe timpul iernii din cauza solutiei saline folosita la deszapezirea carosabilului. Aceasta poate patrunde intre straturile de vopsea ducand la exfoliere si implicit la un aspect foarte neplacut al jantei. E bine de stiut ca acest lucru nu face obiectul garantiei asigurate de producator.
Asadar, e bine de cantarit fiecare optiune in parte. Pana la urma alegerea corecta este dictata tot de bugetul din buzunarul fiecaruia dintre noi.