Anvelopele reprezintă componente esențiale în deplasarea automobilului în perfectă siguranță și, din acest motiv, ele trebuie să corespundă indicilor de calitate cu privire la degradare, dar și la presiunea de umflare. Conform statisticilor, aproximativ 40% dintre șoferii din Europa controlează presiunea foarte rar sau chiar niciodată, ceea ce poate dăuna siguranței în trafic într-un mod însemnat. Conducătorii auto trebuie să adauge la rutina controlul periodic al acestui indicator pentru a nu regreta mai târziu când, cu siguranță, vor apărea probleme.
În articolul de mai jos vei descoperi informații utile despre momentul în care ar trebui să faci verificarea presiunii în anvelopele de vară si de iarnă, dar și despre cum se realizează procedeul într-un mod corect.
Cuprins:
1. Când este indicat sa verificați presiunea din anvelope
2. Cum se verifică presiunea din anvelope
1. Când este indicat sa verificați presiunea din anvelope
Asigurarea unei presiuni corecte în toate cauciucurile automobilului, inclusiv a celui de rezervă, nu este un moft. O presiune greșită, mai mică sau mai mare decât cea recomandată, poate să ducă la diferite neajunsuri, cum ar fi frânarea deficitară, direcția imprecisă, creșterea consumului de combustibil și degradarea prematură a anvelopelor. Din aceste cauze, este indicat sa verificați presiunea din anvelope la intervale regulate de timp, mai ales că este ușor de făcut, chiar de către conducătorii auto fără experiență în domeniul mecanicii și fără a fi necesară realizarea unor investiții însemnate.
Când este indicat sa verificați presiunea din anvelope? Controlarea acestui indicator trebuie să fie făcută după reguli clare:
- Când șoferul pleacă în călătorie cu automobilul personal, de fiecare dată este obligatorie o inspecție vizuală. Prin acest procedeu se poate identifica o pierdere majoră de aer, ceea ce ar pune în pericol conducătorul auto, în cazul în care ar alege să șofeze în acest mod;
- O dată pe lună se controlează folosind un manometru care arată cu exactitate presiunea din cauciucuri. Dacă este prea mică, se va introduce aer cu ajutorul unui compresor sau al unei pompe până la nivelul indicat de producătorul autovehiculului;
Înainte de plecarea într-o călătorie mai lungă se vor controla, tot cu ajutorul unui manometru, toate cele patru roți, la care se adaugă cea de rezervă.
O astfel de procedură tehnică este necesară deoarece există pierderi de aer, indiferent de calitatea anvelopelor, prin acei pori microscopici existenți. În timp un cauciuc va pierde din aerul comprimat și nu va mai asigura la nivel nominal caracteristicile pe care ar trebui să le ofere. Probleme pot apărea și dacă presiunea este superioară față de cea recomandată de producătorul automobilului. În acest caz, contactul dintre anvelopă și calea de rulare va fi incomplet, ceea ce va duce la frânarea deficitară, dar și la uzura prematură în partea centrală. Dacă se înregistrează o astfel de situație, presiunea se micșorează prin eliminarea unei cantități potrivite de aer din cauciuc.
2. Cum se verifică presiunea din anvelope
Vom vedea în cele ce urmează cum se verifică presiunea din anvelope.
Inspecția vizuală a presiunii este orientativă, ea identificând doar pierderile majore de aer. Din această cauză, de obicei este necesară folosirea manometrului, instrument specializat, care poate fi mecanic sau electronic și care indică cu precizie valoarea.
Majoritatea conducătorilor auto o controlează, de regulă, în benzinării, unde există echipamente adecvate. Procedura este parțial greșită, pentru că specialiștii recomandă înregistrarea ei ”la rece”, adică înainte de rulare sau la cel puțin 2 ore după oprirea mașinii. Măsurarea presiunii la benzinărie o să arate valori imprecise din cauza dilatării aerului încălzit în timpul rulării.
Cea mai bună metodă este procurarea unui manometru pentru folosirea acasă, după ce mașina a staționat îndeajuns ca anvelopele să devină reci. Operațiunea este una foarte simplă. Se îndepărtează căpăcelul fiecărei anvelope, iar manometrul se fixează pe ventil și se apasă citindu-se valoarea înregistrată. Există și soluții inteligente, una dintre ele referindu-se la montarea unor căpăcele de ventil speciale, care arată instantaneu, în interiorul automobilului, presiunea din cauciucuri. Automobilele de ultimă generație sunt dotate chiar cu un echipament special, care înregistrează valoarea și avertizează șoferul în cazul în care apar probleme.
În concluzie, conducătorii auto responsabili nu trebuie să uite să controleze acest parametru important, pentru a ști sigur că vor avea parte de o experiență plăcută în timp ce parcurg distanțele dorite. Procedeul nu este unul complicat, fiind ușor de pus în practică de către oricine.
Surse foto: ro.pinterest.com