Recunoscute ca “picioarele” masinii, jantele reprezinta unul dintre elementele care confera masinii o buna tinuta de drum. Prin comparatie, daca piciorul uman sufera o accidentare si isi modifica pozitia initiala, restul corpului se va alinia in concordanta cu acea pozitie. Acelasi lucru se aplica si la masini cu mentiunea ca orice deviatie cat de mica de la pozitia initiala poate deveni un real pericol pentru toti participantii la trafic.
Pentru ca deviza producatorului, “Made in Germany”, sa nu ramana doar o chestiune de marketing, AEZ depune eforturi sustinute in a oferi clientilor sai produse cu un nivel calitativ foarte inalt, testate si omologate de organismele abilitate in domeniu.
Mai jos va vom prezenta cele mai importante caracteristici ale unei jante.
Latimea jantei - (rim width) reprezinta latimea nominala a unei jante si se masoara intre cele doua buze ale ei;
ET (offset sau deport) este o valoare foarte importanta care reprezinta pozitionarea rotii pe masina si determina distanta suprafetei de montaj fata de centrul jantei;
Diametrul cercului prezoanelor si dispunerea lor (bolt circle diameter and bolt hole pattern) ne dau diametrul cercului pe care sunt dispuse prezoanele pe butucul rotii, respectiv numarul prezoanelor necesare pentru prinderea jantei;
Diametrul gaurii centrale (centrebore diameter) este diametrul pe care janta il are la partea care se monteaza pe butucul masinii. De retinut faptul ca in situatia in care acel diametru este mai mare decat butucul masinii la care se doreste montarea jantelor, se vor monta obligatoriu inele de ghidare sau de reducere pe care AEZ le pune la dispozitie odata cu kitul de prindere;
Cocoasa (hump) este o forma de protectie integrata in janta, care mentine pozitia anvelopei in timpul fortelor care sunt exercitate in timpul abordarii virajelor, eliminand riscul pierderilor bruste de presiune;
Buza jantei (rim flange) reprezinta marginea indoita spre exterior pe care se monteaza contragreutatile la echilibrare. Acestea sunt prevazute cu cleme care se potrivesc cu forma buzei si nu permit plumbilor sa cada de pe janta.
Indicatorii principali ai jantelor contin cifre si litere dupa modelul urmator : 7,5Jx17H2. In traducere, 7,5 este latimea jantei, litera J indica tipul buzei de la janta, 17 este diamtrul in inch ai jantei iar H2 indica faptul ca janta are cocoasa dubla.
Orice model de janta este creat in baza unei idei dezvoltata apoi computerizat si care va contine o serie de specificatii in baza carora se va obtine o documentatie completa asupra performantelor tehnice si de design ale jantei.
AEZ utilizeaza cel mai comun proces de fabricatie al jantelor sale si anume turnarea monobloc. Acest proces creaza simultan, dintr-o singura bucata de material, atat baza jantei cat si corpul acesteia.
Un alt proces de fabricatie pentru jante aliaj este turnarea in matrita si se face prin turnare gravitationala la presiune scazuta. Practic acest lucru inseamna ca o matrita va fii umpluta cu aliajul topit iar dupa turnare forma va fii indepartata urmand ca produsul astfel obtinut sa treaca mai departe la procesul de finisare. O astfel de matrita este fabricata din otel si poate fii folosita pentru fabricarea a zeci de mii de jante cu un anume model.
Dupa procesul de fabricatie urmeaza testele practice ale jantei pentru a-i putea determina parametrii optimi de functionare, asa numitele teste de stres. Acestea au loc in trei etape care implica testul de uzura al jantei, stresul la care sunt supuse spitele si testul final al produsului. Prin tensionari enorme date de simularile computerizate ale modelelor tridimensionale ale jantelor dar neintalnite totusi in utilizarea normala a lor, se calculeaza valorile de stres in fiecare etapa de verificare. Baza de date astfel creata poate fii folosita in dezvoltarea viitoarelor modele de jante. Softul foloseste culorile rosu pentru evidentierea zonelor de stres si verde pentru lipsa acestuia.
Toate jantele AEZ, DOTZ, DEZENT sau ENZO sunt verificate TUV, garantand calitatea de fabricatie si siguranta rutiera. Normele de testare TUV sunt foarte riguros concepute si urmaresc mai multe aspecte : testul de oboseala si stres, testul de rulare, testul de impact si testul de condus.
Cum jantele din aliaj sunt concepute si pentru mersul pe timp de iarna, s-au luat in calcul si factorii care pot afecta suprafata jantelor precum sarea sau nisipul. Pentru acest lucru, AEZ a reusit sa obtina compromisul ideal dintre grosimea stratului de lac protector si elasticitatea acestuia. O piulita cu dimensiunea metric 8 este lasata sa cada direct pe janta printr-o teava de la inaltimea de 4 metrii urmarindu-se ca stratul de lac sa nu se crape. Acesta este cunoscut ca “Jaguar drop test”.
Pentru a se urmarii protectia la sare, a fost conceput testul improscarii cu sare care prevede ca finisajul exterior al jantei sa fie zgariat iar apoi aceasta fiind lasata pentru aproximativ 300 de ore intr-un container din plastic in care janta sa fie stropita cu solutie acida. La final, se considera ca testul a fost trecut daca finisajul nu infloreste ca urmare a folosirii lacurilor sau a vopselelor de calitate inferioara.
Curatarea jantelor trebuie sa se faca numai cu substante special concepute in acest sens si cu materiale textile dedicate. Nu este indicata utilizarea substantelor necunoscute pentru a nu deterioara, intr-un timp mai scurt sau mai lung, aspectul si rezistenta in timp a lacului protector. Pentru o depozitare in conditii optime, mai ales pe timp de iarna, jantele trebuiesc curatate si apoi pastrate la locuri uscate. Aceiasi regula trebuie respectata bineinteles si pentru jante din tabla in cazul in care avem doua seturi de jante tabla.
De asemenea, este bine de stiut ca orice interventie mecanica sau termica asupra unei jante duc la scoaterea ei din parametrii optimi de utilizare, posesorul pierzand astfel garantia acordata produsului.