Dacă doriți să achizitionati jante noi, cu aspect deosebit pentru mașina dumneavoastră și ați căutat online sau la magazinele auto locale de profil, atunci este posibil să fi întâlnit modele de jante numite „dintr-o bucată”, „din două piese" / „modulare” și „forjate” și fără să știti cum diferă aceste modele de jante.
La o primă vedere, toate aceste jante din aliaj pot arăta asemănător în afară de dimensiunile și stilurile lor diferite. Acestea diferă în ceea ce privește modul în care sunt construite. Citiți mai departe pentru a afla cum este construit fiecare jantă, astfel încât să puteți decide ce tip de jantă ați prefera pentru vehiculul dvs.
Jante monoblock, dintr-o singură bucată: de obicei, fabricate din metal turnat
Jantele auto dintr-o singură bucată vin în diferite stiluri, dimensiuni și chiar tipuri de metal, dar toate au un lucru în comun - sunt fabricate dintr-o singură bucată de metal. Ele pot fi realizate din metal turnat sau metal forjat. Cu toate acestea, dacă roțile nu sunt etichetate că fiind jante „forjate” (ceea ce va fi explicat mai târziu), atunci ele sunt de obicei fabricate din metal turnat.
Dacă nu sunteți familiarizat cu modul în care funcționează turnarea metalului, atunci câteva detalii despre aceasta vă pot ajuta să înțelegeți cum sunt făcute aceste roți.
Când metalul este turnat, acesta este mai întâi topit și apoi turnat într-o matriță. Pe măsură ce metalul se răcește din starea sa lichidă fierbinte, se întărește, iar produsul metalic este apoi îndepărtat din matriță.
Jantele monoblock, dintr-o bucată din metal turnat, sunt de obicei de înaltă calitate, deși, spre deosebire de roțile din două sau mai multe piese. Aceste modelele sunt compatibile cu un număr redus de mașini datorită dimensiunilor exterioare și a găurii centale după ce întreaga roată este turnată ca o singură bucată.
Jante din două sau mai multe piese
De obicei, aceste jante sunt destinate celor cunoscători și pasionați de tunning auto, care își permit mașini de top. Jantele modulare sunt destul de scumpe, prețurile plecând de la 500-600 euro/bucată în funcție de design, dimensiune și producător.
Jantele modulare se adresează clasei clienților de lux. Ele au o flexibilitate crescută de adaptare și sunt compatibile cu vehiculele ce au dimensiuni speciale sau doar pentru tuning. În cazul unui incident, puteți înlocui doar partea deteriorată a jantei.
Aceste jante sunt la același nivel cu jantele forjate, fiind produse de clasă premium la prețuri accesibile, se adresează doar pentru o mică parte a posesorilor de mașini. Jantele au fost fabricate pentru mașinile de curse, în primă fază, dar cu timpul au început să fie un moft al șoferilor amatori de tuning.
Modul de fabricare al jantelor modulare
La fabricarea jantelor din două sau mai multe piese, janta interioară și inelele exterioare sunt turnate separat. Acestea sunt lipite sau prinse împreună, iar îmbinarea este întotdeauna foarte solidă. Fiecare parte a roții poate fi realizată fie din metal turnat, fie din metal forjat și nu este neobișnuit ca o roată din două piese să fie realizată dintr-o jantă interioară din metal forjat și o jantă din metal turnat sau invers.
Aceste jante create prin forjare fac parte din categoria celor mai puternice, rigide, ușoare și durabile comparativ cu obișnuitele jante din tablă. Cele mai multe jante modulare sunt fabricate prin procesul de forjare, acest procedeu fiind consumator de timp și costisitor, deși sunt câteva mărci de renume care folosesc un proces de turnare hibrid.
Jante fabricate din metal solid
Unele jante dintr-o singură bucată sunt fabricate din metal forjat, la fel ca și unele din două piese. Spre deosebire de cele din metal turnat, jantele din metal forjat sunt realizate pornind fie cu metal solid, fie ușor încălzit, înmuiat, în loc de metal încălzit până când este în formă lichidă. Metalul este modelat mecanic, adesea cu o combinație de presiune ridicată și puțină căldură. Metalul forjat sub presiune este supus modificărilor structurii moleculare a metalului, rezultând o roată finală foarte puternică dintr-o singură bucată sau piesă de roată din două piese.
Este nevoie de mult mai multă muncă pentru a forja metalul, deoarece metalul solid sau în stare lichidă nu poate fi pur și simplu turnat într-o matriță și apoi lăsat să se răcească, așa cum este metalul turnat. Acest lucru duce adesea prețul roților forjate la un cost puțin mai mare decât roțile din metal turnat, datorită timpului și efortului extins necesar pentru a le crea și a durabilității și rezistenței finale de neegalat.
Dacă sunteți în căutarea unui nou set de jante cu design deosebit pentru mașina și ați întâlnit termenii „o singură bucată”, „din două piese” și „forjate”, atunci acum știți ce înseamnă acești termeni și puteți luați o decizie educată cu privire la tipul de roată potrivit pentru dvs. Contactați o companie precum Vadrexim.ro pentru a află mai multe.