BMW a lansat noua generatie a legendarului M5, un model cu o istorie de peste 40 de ani in gama marcii germane. Aceasta noua iteratie aduce schimbari semnificative, inclusiv trecerea la un sistem de propulsie plug-in hibrida, care il face cel mai puternic M5 din istorie.
Motorul V8 si sistemul Hibrid
Noua generatie M5 pastreaza motorul V8 de 4,4 litri de la generatia anterioara, dar cu unele modificari. Motorul cu combustie interna dezvolta acum 585 CP, mai putin decat cei 600 CP ai versiunii standard si 635 CP ai versiunii CS a generatiei anterioare. Totusi, adaugarea unui electromotor integrat in cutia de viteze cu 8 trepte compenseaza aceasta diferenta. Indiferent de greutatea noului BMW M5, rotile si anvelopele acestuia vor fi putin mai mari pentru a face fata masei suplimentare. Noul M5 trece de la anvelope cu dimensiunea de 275/40 pe rotile de 19 inci din fata si 285/40 pe rotile din spate ale modelului anterior, la o configuratie etajata. Noua configuratie include anvelope de vara ce au ca si dimensiuni 285/40 pe jante de 20 inci din fata si 295/35 pe cele de 21 inci din spate, asigurand astfel o mai buna manevrabilitate si stabilitate.
Puterea combinata si performanta
Electromotorul adauga 197 CP, iar sistemul de propulsie hibrida combinata ofera un total impresionant de 727 CP si 1.000 Nm de forta. Acesti parametri plaseaza noul BMW M5 aproape de BMW XM Red Label, desi nu il depasesc. Compararea celor doua modele este justificata, avand in vedere similitudinea sistemelor de propulsie. In ciuda cresterii in putere, noul BMW M5 aduce si cateva provocari. Adaugarea sistemului hibrid a crescut masa totala a vehiculului, ceea ce poate influenta performantele dinamice. Cu toate acestea, echilibrarea fortei intre motorul cu combustie si electromotor ofera o experienta de conducere inovatoare si eficienta.
Dinamismul noului BMW M5
Noul BMW M5 reuseste sa fie mai usor decat modelul XM, oferindu-i un avantaj in ceea ce priveste dinamismul. Cu toate acestea, in comparatie cu modelul anterior, M5 F90, care cantarea aproximativ 1.950 kg, noua generatie este semnificativ mai grea.
Greutatea noului BMW M5
Noua generatie a BMW M5 cantareste 2.435 kg la gol, fara sofer, ceea ce inseamna ca este cu peste 450 kg mai grea decat predecesoarea sa. Aceasta crestere in greutate reprezinta o provocare majora pentru performantele dinamice ale vehiculului.
Performanta de acceleratie
In mod paradoxal, noul BMW M5 este mai lent decat modelul anterior. Cu tractiune integrala si un timp de accelerare de la 0 la 100 km/h de 3,5 secunde, noua generatie nu poate egala performantele versiunii Competition a modelului anterior, care ajungea la 100 km/h in 3,3 secunde, si nici pe cele ale versiunii CS, care atingea aceeasi viteza in doar 3 secunde.
Impactul sistemului hibrid
Desi noul M5 beneficiaza de peste 100 CP in plus fata de generatia anterioara si de reactiile instantanee ale unui electromotor, aceste avantaje sunt in mare parte contracarate de greutatea suplimentara adusa de sistemul hybrid aceasta fiind sustinuta de jante de aliaj de calitate inalta. Acest aspect reflecta provocarile contemporane din industria auto, unde restrictiile de emisii obliga producatorii sa adopte sisteme hibride sau plug-in hibride chiar si pentru modelele de performanta.
Paradoxul timpurilor moderne
Acesta este paradoxul timpurilor moderne in lumea auto: restrictiile de emisii impun adaugarea de tehnologii hibride care cresc greutatea vehiculelor, afectand performantele dinamice. Astfel, chiar si cu o putere suplimentara semnificativa, noile modele pot fi mai lente decat predecesoarele lor, deoarece energia suplimentara este consumata pentru a transporta greutatea aditionala impusa de aceleasi restrictii de emisii.
Autonomie electrica si incarcare
Noul BMW M5 beneficiaza de un sistem hibrid care ii permite sa parcurga intre 67 si 69 km in regim pur electric, la o viteza maxima de 140 km/h. Cu toate acestea, este putin probabil ca un proprietar de M5 sa foloseasca vehiculul exclusiv in modul electric, avand la dispozitie doar 197 CP. Incarcarea bateriei de 22,1 kWh dureaza aproximativ 3 ore si 15 minute la o priza domestica de 230V, cu o putere maxima de 7,4 kW, nefiind disponibil un port de incarcare rapida.
Orice avantaj oferit de sistemul plug-in hibrid al noului M5 este mai mult simbolic, destinat sa indeplineasca cerintele de conformitate pe hartie. Jumatate din ingineria acestui model nu este realizata in numele performantei sau al inovarii, ci pentru a respecta constrangerile impuse de reglementarile actuale.
Performantele noului M5
Desi viteza maxima a noului BMW M5 ramane aceeasi ca la predecesorul sau, cu 250 km/h standard si 305 km/h cu pachetul optional, aceste detalii sunt aproape irelevante in contextul actual. In regim pur electric, consumul este de aproximativ 25 kWh/100 km, iar odata ce bateria este epuizata, consumul de benzina se situeaza intre 10,3 si 11,0 litri/100 km. Noul model impresioneaza prin designul sau, atat la interior, cat si la exterior, mai ales in combinatie cu culorile speciale prezentate. Cu toate acestea, cresterea greutatii si involutia parametrilor de performanta ar putea face ca acest model sa fie mai putin colectionabil decat predecesorul sau si alte generatii anterioare.
Viitorul masinilor de performanta
Realitatea trista este ca exista din ce in ce mai putine masini de performanta care sa pastreze greutatea la un minim absolut si sa ofere performanta pura dintr-o singura sursa de propulsie. Interventiile electrice si compensarile constante de putere par sa fie directia inevitabila a viitorului in industria auto.
Concluzie
Noua generatie BMW M5 marcheaza o evolutie semnificativa in istoria acestui model iconic. Cu un sistem de propulsie hibrida care ii confera statutul de cel mai puternic M5 din istorie, acest vehicul imbina traditia cu inovatia, pregatindu-se pentru viitorul mobilitatii de inalta performanta.