Pirelli, ca și în cazul anvelopei cu straturi radiale (Cinturato) din anii '50 și anvelopelor radiale cu profil scăzut și ultra-scăzut din anii '70, este pe o pistă nouă pentru anvelope: epoca „anvelopei inteligente”. Datorită unui cip introdus în carcasă, Cyber Tire poate furniza șoferului și mașinii informații esențiale despre starea anvelopei și despre starea drumului, făcând controlul electronic al mașinii mai eficient. Această inovație, la care lucrează în prezent inginerii din departamentul de cercetare și dezvoltare Pirelli, oferă o siguranță activă și pasivă sporită în timpul conducerii.
Parteneriatul dintre om și tehnologie devine din ce în ce mai strâns în industria auto, iar acest lucru înseamnă că anvelopa devine din ce în ce mai importantă pentru siguranță, reprezentând, de fapt, singura interfață dintre șofer, mașină și drum. Caracteristica specială a „anvelopei inteligente” este un senzor electronic care poate oferi computerului de bord informații utile pentru o conducere sigură. Senzorul este complet autoalimentat și, prin urmare, este întotdeauna încărcat și are un impact redus asupra mediului.
Materialele, electronica, tehnologia senzorilor și nanotehnologiile sunt frontierele tehnologice care provoacă astăzi producătorii de anvelope de top. Pirelli, pentru a-și menține avantajul competitiv în domeniul tehnologiei, are de ceva timp acorduri de colaborare cu universități de prestigiu (precum: UC Berkeley, Politehnica din Milano, Politehnica din Torino) și cu companii care sunt lideri mondiali în domeniul electronicii. Noul centru tehnologic și industrial Pirelli de la Settimo Torinese va fi primul loc de producție pentru „anvelopa inteligentă”, care va folosi Mirs 2, evoluția Mirs (Modular Integrated Robotised System), sistemul de fabricație exclusiv dezvoltat de Pirelli.
„Anvelopa inteligentă” va fi dezvoltată în doi pași în ceea ce privește evoluția tehnologică, aplicarea și disponibilitatea pe piață: Cyber Tire Lean și Cyber Tire în sens strict.
Cyber Tire Lean: electronică în viitorul anvelopelor
Viitorul „anvelopei inteligente” implică dezvoltarea celor mai sofisticate sisteme electronice. Cea mai recentă invenție a tehnologiei Pirelli este Cyber Tire Lean : un senzor TPMS (Tire Pressure Monitoring System) pentru monitorizarea presiunii pneurilor, dezvoltat în colaborare cu Schrader. Cyber Tire Lean (CTL) este un dispozitiv de formă circulară mai mare decât o monedă de doi euro, aplicat pe căptușeala interioară a anvelopei, care oferă date despre presiunea și temperatura anvelopei, sarcina medie pe roată și numărul de rotații.
Este un produs absolut inovator, unic în lume și nu are nevoie de baterie: de fapt, datorită tehnologiei brevetate de Pirelli, este auto-alimentat, obținând energia necesară din vibrațiile mecanice transmise dispozitivului din mișcarea anvelopa în sine. CTL va fi la vânzare în primele luni ale anului 2020 și este primul pas într-un proces tehnologic care vizează crearea unei anvelope „inteligente”, care va informa vehiculul cu privire la interacțiunea anvelopă-drum.
Cyber Tire: anvelopa inteligentă care comunică cu mașina
Dezvoltarea senzorului care stă la baza Cyber Tire Lean reprezintă prima aplicație electronică pentru anvelope și va fi, de asemenea, punctul de plecare pentru crearea, programată pentru finalizarea în 2022/2023, a așa-numitului „ Cyber Tire ”.
Anvelopa Cyber nu numai că va putea furniza date despre anvelopă, dar va putea, de asemenea, să „citească” drumul și va interacționa direct cu alte sisteme electronice de mașini, transmițând informații suplimentare pentru o conducere mai sigură.
Anvelopa în sine va acționa ca un „senzor” electronic, interacționând cu alte dispozitive precum ABS și ESP, pentru a oferi informații în timp real, cum ar fi, de exemplu, coeficienții de frecare reali și potențiali și forța de contact dintre anvelopă și rutier, permițând astfel un control optim și sigur al mașinii. Sistemul se va baza pe un senzor electronic introdus în interiorul anvelopei, cu puțin peste 1cm3, care va transmite prin tehnologie fără fir toate datele relative la anvelopă și va comunica, de asemenea, semnale care vin de pe drum, direct către computerul de bord : un fel de „cutie neagră” în miniatură, care va putea nu numai să furnizeze șoferului informații utile, ci și să primească date direct de la celelalte dispozitive electronice ale mașinii.
Informațiile pot fi apoi trimise la mașină însăși prin intermediul transceiverului din interiorul senzorului și permit șoferului să își corecteze stilul de conducere. Anvelopa Cyber va fi dezvoltată mai întâi pentru mașinile de înaltă performanță, dar peste câțiva ani va fi disponibilă și pentru mașinile mici și mijlocii, urmând logica comună acum tuturor sistemelor care au ca scop îmbunătățirea siguranței pe drumuri.
Parteneriat tehnologic
Cercetarea și dezvoltarea Cyber Tyre se află în centrul unui acord de colaborare tehnologică între Pirelli, Brembo și Magneti Marelli. Cyber Tire va fi integrat în sistemele electronice de control ale Magneti Marelli și în sistemele avansate de frânare Brembo. Cunoștințele și abilitățile celor trei grupuri italiene, recunoscute la nivel internațional, vor permite realizarea unor sinergii importante, precum și dezvoltarea de aplicații, în special în domeniul siguranței vehiculelor, menite să reducă impactul asupra mediului al vehiculului, în linie cu progresul reglementărilor internaționale și cu noile limite ale Uniunii Europene privind emisiile de C02.
Tehnologia Pirelli Cyber Tyre în premieră pe McLaren Artura
Primul automobil echipat cu anvelope inteligente este noul McLaren Artura, un hibrid-supercar lansat recent de producătorii britanici. La Artura, Pirelli Cyber Tyre permite șoferului să adapteze presiunea anvelopelor pentru a obține performanțe mai bune pe pistă de condus pe baza stilului său individual de conducere. Pilotul este avertizat când anvelopele au atins temperatura optimă pentru aderență maximă sau când este nevoie că anvelopele să se răcească. Pentru McLaren Artura, Pirelli a dezvoltat special trei seturi de anvelope care pot fi identificate datorită marcajului MC-C de pe flancuri.
Hibrid-ul McLaren Artura este un spectaculos compromis între vasta experiență acumulată de producătorul britanic pe circuitele de curse și ideea de viitor electric al mobilității. Pe lângă sistemul Cyber Tyre, Artura vine cu o lungă listă de noutăți. În primul rând, motorul termic este unul complet nou: un V6 de trei litri cu două turbine care dezvoltă 585 CP și tot pe atâta forță de tracțiune (585 Nm). Acestuia îi este asociat un motor electric capabil de 95 CP și cuplu de 225 Nm, puterea combinată total ă ajungând la 680 CP și tracțiune de 720 Nm (cu bateria de 7.4 kWh ce permite o autonomie de 30 km în modul exclusiv electric). Accelerația este, așa cum spune producătorul și pe bună dreptate, „feroce”: 0-100 km/h în 3.0 secunde, 0-200 km/h în 8.3 secunde; 0-300 km/h în 21.5 secunde.
Tehnologia dezvoltată de Pirelli va ajuta cu siguranță și viitoarele vehicule autonome să facă un pas important înainte. Capabil să identifice sau să estimeze situații potențial periculoase, cum ar fi pierderea aderenței și acvaplanarea, sistemul Cyber Tyre transmite sistemului electronic de control al vehiculului informații foarte importante pe baza cărora acesta să intervină prompt – ca de exemplu, reducând viteza în cazul deplasării pe o șosea alunecoasă.