TRANZACŢIE MAJORĂ PE PIAŢA ANVELOPELOR
Goodyear cumpară Cooper Tire pentru suma de 2,8 miliarde de dolari
Producătorul de anvelope Goodyear Tire & Rubber Co. din America cumpără Cooper Tire & Rubber Co. pentru aproximativ 2,8 miliarde de dolari, în scopul extinderii portofoliului său destinat SUV-urilor de lux şi camioanelor uşoare, mai exact pentru consolidarea statutului său în America de Nord şi China .
Înțelegerea, care a fost aprobată de board-urile celor două companii din America, vine pe fondul dificultăţilor cu care s-a confruntat industria auto în ultima perioadă din cauza pandemiei de coronavirus. Tranzacţia aproape că dublează prezenţa Goodyear în China şi extinde mult distribuţia de anvelope de schimb Cooper prin reţeaua Goodyear de 2.500 de magazine din ţară. SUA şi China, cele mai mari două pieţe de anvelope din lume, reprezintând aproximativ o treime din volumul global total al industriei de profil .
Kramer J. Richard, directorul Goodyear, spune următoarele : "Adăugarea portofoliului de produse şi a activelor de producţie de la Cooper la tehnologia şi canalele de distribuţie ale Goodyear aduce companiei diferite oportunităţi pentru o eficienţă mai bună a costurilor şi o ofertă mai largă pentru reţelele de retaileri ale ambelor societăţi".
Conform acordului dintre cele două părţi, acţionarii Cooper vor fi remuneraţi cu 0,907 titluri Goodyear, reprezentând un total de 54,36 dolari/acţiune, ofertă care conţine o primă de 24% faţă de preţul acţiunilor celor de la Cooper la închiderea şedinţei bursiere din 19 februarie.
După finalizarea afacerii, aşteptată în semestrul al doilea din 2021, acţionarii Goodyear vor deţine aproximativ 84% din entitatea combinată, care va avea sediul în Akron, Ohio, în timp ce acţionarii Cooper vor avea în proprietate aproximativ 16%. Goodyear se aşteaptă la costuri de aproximativ 165 de milioane de dolari în termen de doi ani de la încheierea tranzacţiei. În plus , Goodyear a mai spus că tranzacţia va avea efect imediat în privinţa creşterii profitului său pe acţiune.
Beneficiile iniţiale pe partea costurilor vor proveni din combinarea funcţiilor corporative, a activităţilor de cercetare, dezvoltare şi de achiziţii, conform spuselor celor de la Goodyear, menţionând că, deşi nu sunt eliminate iniţial locuri de muncă sau fabrici, companiile văd oportunităţi de valorificare a sistemului de producţie combinat, asteptându-se la o creştere semnificativă pe segmentul de anvelope 4x4.
"Pe măsură ce vor fi dezvoltate planuri de afaceri, vom începe să analizăm ce oportunităţi avem, inclusiv creşterea veniturilor şi valorificarea optimă a producţiei combinate", a menţionat Richard J. Kramer. În acest business, care nencesită aprobarea autorităţilor de reglementare şi a acţionarilor Cooper, Lazard Ltd. a fost consultantul financiar principal pentru Goodyear, în timp ce Goldman Sachs Group Inc. a oferit consultanţă societăţii Cooper, potrivit Bloomberg.
Pierderi nete de 1,3 miliarde de dolari pentru Goodyear şi vânzări în scădere pentru Cooper Tire în 2020
Goodyear a raportat, recent, pentru ultima perioadă din 2020, vânzări de 3,7 miliarde de dolari, în scădere cu 2% faţă de acelaşi interval din 2019. Compania a livrat 37,7 milioane de unităţi în perioada menţionată, cu 5% mai puţin decât în ultimele trei luni din 2019, iar pe întregul an 2020, Goodyear a realizat vânzări nete de 12,3 miliarde de dolari, cu 16% mai mici faţă de 2019. Compania a livrat 126 de milioane de unităţi anul trecut, cu 19% mai puţin decât în anul anterior.
Cooper Tire , societatea cu sediul în Findlay, Ohio, a raportat, săptămâna aceasta , scăderea cu aproape 3% a vânzărilor sale în ultimele trei luni din 2020, faţă de aceeaşi perioadă din 2019, la valorile de 728 de milioane de dolari. Volumul livrărilor s-a redus cu 9,8%, conform anunţului companiei. Vânzările au ajuns la cifra de 2,52 miliarde de dolari, de la 2,75 de miliarde de dolari în 2019. Volumul vânzărilor s-a diminuat cu un procent de 13%.
De menţionat faptul că industria globală a anvelopelor a fost puternic afectată în 2020, deoarece pandemia de Covid-19 a dus la o scădere accentuată a cererii de anvelope de schimb şi echipamente originale, obligând câțiva dintre constructorii de automobile să oprească producţia. Cu toate acestea , experţii din industrie se aşteaptă la o revenire a cererilor auto în 2021, alimentată de lansarea vaccinurilor împotriva Covid, de ratele scăzute ale dobânzilor şi de economiile consistente ale multora dintre consumatori care au cheltuit mai puţin în timpul pandemiei.
*Research And Markets: "Piaţa anvelopelor auto din China, stimulată de cererea internă şi de exporturi"
*Allied Market Research: "Piaţa globală a anvelopelor auto va depăşi 154 de miliarde de dolari în 2027"
Sursele atrag atenţia, însă, că preţurile volatile ale materiilor prime şi segmentul în creştere al anvelopelor reşapate limitează avansul pieţei menţionate. În schimb, progresul în tehnologie şi preocupările privind eficienţa consumului de combustibili, respectiv cele legate de siguranţă sunt aşteptate să creeze oportunităţi profitabile pentru jucătorii de pe piaţă în următorii ani.
Analiza celor de la Research And Markets aduce în atenţie şi avantajul costurilor pneurilor chinezeşti faţă de cele ale concurenţilor internaţionali, care a dus la creşterea puternică a exporturilor de anvelope vară, iarnă, si all season din China. Potrivit celor declarate, creşterile continue ale exporturilor de anvelope chinezeşti au atras bariere comerciale internaţionale pentru întreprinderile locale care exportă aceste produse. Cu toate acestea, sursa scrie că avantajul costurilor anvelopelor chinezeşti este foarte favorabil pentru menţinerea volumului exportului de profil la un nivel ridicat pe termen scurt.
Research And Markets se aşteaptă ca, în perioada 2021-2025, creşterea exporturilor de anvelope din China să fie de cel puţin 2%. Analiza preconizează că cel mai mare risc cu care se confruntă industria anvelopelor auto din China, în viitorul apropiat, îl reprezintă costurile în creştere in legatura forţa de muncă, terenurile şi energia din China, determinând companiile producătoare de anvelope să îşi mute fabricile în ţările din Asia de Sud-Est, cum ar fi Vietnam.