Pe măsură ce războiul din Ucraina continuă, producătorii de anvelope din întreaga lume continuă să reacționeze, atât din punct de vedere al producției, cât și din punct de vedere umanitar.
Șapte producători internaționali de anvelope au fabrici în Rusia: Bridgestone Corp., Continental A.G., Michelin Group, Nokian Tyres P.L.C., Pirelli Tire S.p.A., Titan International Inc. și Yokohama Rubber Co. Ltd., împreună cu patru companii interne.
În plus, alte câteva, inclusiv Apollo Tires Ltd., Hankook Tire & Technology Co. Ltd. și Goodyear, au facilități în țările care se învecinează cu Ucraina.
Există patru fabrici de anvelope situate în Ucraina, operate de C.J.S.C. Rosava, Dneproshina J.S.C., Eurotire Inc. și Fabrica de anvelope Valsa Bila Tserkva. Niciunul nu este clasat printre primii 25 de producători mondiali de anvelope, potrivit cifrelor Tire Business.
Mai mulți producători de anvelope au făcut declarații despre situație. Iată o prezentare a ceea ce a raportat fiecare, de către producătorul de anvelope.
Fabrica Michelin din Davydovo, Rusia
Mchelin a declarat pe 17 martie că își suspendă activitatea industrială în Rusia - inclusiv suspendarea producției de anvelope pentru pasageri și reșapare pentru camioane la fabrica sa din Davydovo, unde are 750 de angajați - precum și oprirea exporturilor către țară.
„În acest context foarte dificil și nesigur, prioritatea Michelin este de a sprijini toți angajații săi care sunt afectați de această criză, inclusiv angajații Michelin Rusia”, a spus compania.
Grupul francez nu a oferit detalii suplimentare, dar a spus că „rămâne pe deplin mobilizat și va continua să își adapteze deciziile pe măsură ce situația evoluează”.
La începutul lunii martie, Michelin a declarat că suspendă producția la unele dintre fabricile sale europene pentru câteva zile în săptămânile următoare, ca urmare a conflictului în curs din Ucraina și a impactului acestuia asupra lanțului de aprovizionare.
Pentru a optimiza operațiunile și a adapta gestionarea fluxului, Michelin a declarat că suspendă producția la anumite fabrici, fiecare site decidând individual durata și implementarea
Michelin a mai spus că analizează „în timp real” sancțiunile pe care comunitatea internațională le-a implementat și le respectă deja pe cele în vigoare.
„Criza gravă care se desfășoară în prezent în Ucraina afectează în special Europa.
„Michelin monitorizează situația în permanență la cel mai înalt nivel al companiei și își exprimă sprijinul total pentru victimele acestui conflict”, a adăugat Michelin.
Michelin a declarat că se străduiește să limiteze impactul asupra serviciilor oferite clienților, implementând în același timp măsuri adecvate pentru angajați, în conformitate cu reglementările locale.
Michelin operează la nivel global 51 de fabrici de anvelope în 18 țări, inclusiv o fabrică în Davydovo, Rusia, chiar la est de Moscova.
Nokian
Într-o declarație din 22 martie, Nokian a declarat că va continua să opereze fabrica sa de producție de anvelope pentru autoturisme din Vsevolozhsk, Rusia, în timp ce „căută în mod activ capacitate suplimentară” în altă parte, declarând că este mai bine ca fabrica să rămână sub controlul său pe fondul amenințărilor președintelui Vladimir Putin privind naţionalizarea.
La sfârșitul lunii februarie, compania finlandeză Nokia a declarat că mută liniile principale de producție din Rusia în Finlanda și SUA, un proces deja în vigoare înainte de război.
Nokian a spus că au accelerat aceste eforturi. Toate anvelopele vândute în țările nordice în viitor vor fi produse în Nokia, iar toate anvelopele vândute în America de Nord vor fi produse în Dayton, Tennessee, a spus compania.
Continental
Continental a suspendat temporar producția de anvelope la fabrica sa din Kaluga, Rusia, și a oprit importurile și exporturile de produse către și dinspre întreaga companie din Rusia.
Continental a declarat pe 7 martie că este capabilă să-și îndeplinească obligațiile de aprovizionare „în acest moment. Cu toate acestea, ne așteptăm ca situația aprovizionării cu materii prime necesare producției de anvelope în Europa să se deterioreze treptat, în lumina sancțiunilor impuse și a înrăutățirii în continuare a blocajelor logistice”.
Continental a declarat că a activat planuri de urgență corespunzătoare care includ stocuri de siguranță și furnizori alternativi.
Într-un videoclip postat pe site-ul Conti, președintele Nikolai Setzer a spus că această companie depune eforturi pentru a-și sprijini personalul de la uzina Kaluga afectată de suspendare.
În videoclip, Setzer a subliniat că cei de la Conti, ca sprijină eforturile diplomatice și „toate operațiunile de luptă trebuie să se încheie cât mai repede posibil”.
Compania din Hanovra a subliniat că, în acest moment, nu este posibil de prezis ce efecte economice suplimentare va avea criza actuală pentru companie sau clienții săi.
„Monitorizăm situația actuală foarte îndeaproape și revizuim în mod constant toate opțiunile disponibile”, a adăugat aceasta.
Pirelli
Pirelli, în data de17 martie a anunțat că își încetinește activitățile în Rusia, pe fondul războiului în curs din Ucraina și al perturbărilor continue ale lanțului de aprovizionare din regiune și a înființat un „comitet de criză” pentru a monitoriza evoluțiile.
Într-o declarație legată de publicarea rezultatelor sale financiare pentru anul fiscal 2021, Pirelli a spus: „Activitățile fabricilor din Rusia se vor limita progresiv la cele necesare pentru a garanta finanțarea salariilor și a serviciilor sociale pentru angajații din Rusia”.
Anterior, purtătorul de cuvânt al Pirelli a declarat pentru Tire Business că producătorul italian de anvelope „își continuă activitățile în timp ce monitorizează situația printr-un comitet permanent de criză”.
Pirelli operează două fabrici în Rusia: una în Kirov, în partea de vest a țării, și alta în Veronezh, în sud-vestul Rusiei.
Pirelli a anunțat că a donat 550.000 de dolari pentru a-i ajuta pe refugiații ucraineni afectați de război.
În plus, compania a declarat că va înființa un cont bancar accesibil angajaților săi pentru a le colecta donațiile.
„Pirelli condamnă cu forță ceea ce se întâmplă și gândurile sale sunt la oamenii care suferă”, a spus compania.
Yokohama
Într-o declarație pentru Tire Business din 18 martie, Yokohama Rubber Co. Ltd. a declarat că oprește producția la fabrica de anvelope pentru pasageri condusă de filiala sa din Rusia, L.L.C. Yokohama R.P.Z., în Lipetsk, Rusia.
Yokohama a spus că „speră sincer că situația din Rusia și Ucraina va fi rezolvată cât mai curând posibil și că pacea și siguranța tuturor oamenilor vor fi asigurate.
„Cea mai mare prioritate a noastră este să ne îndeplinim responsabilitățile față de toate părțile interesate, inclusiv angajații companiei și familiile acestora, clienții, agenții de vânzări și partenerii de afaceri, și acordăm o atenție deosebită situației în curs de dezvoltare.”
Compania cu sediul în Tokyo a declarat că „va continua să colecteze informații de la bazele sale din întreaga lume și să ia măsurile adecvate, după caz”.
Bridgestone
Bridgestone Corp. a anunțat pe 14 martie că va suspenda producția de anvelope în Rusia și va opri exporturile către țară, ca răspuns la conflictul în curs din Ucraina.
Compania a declarat că va opri producția la fabrica sa de anvelope pentru autoturisme din Ulyanovsk, Rusia, până pe 18 martie, „după pregătirile necesare”.
De asemenea, va îngheța imediat orice nouă investiție de capital la instalație și va opri exporturile de anvelope în Rusia.
"Condamnăm orice formă de violență și sperăm că pacea poate fi restabilită rapid. Preocuparea noastră principală în această criză este siguranța angajaților noștri și a familiilor acestora", au spus cei de la Bridgestone.
Titan
Titan, care operează o fabrică în Volgograd, Rusia, a abordat războiul din Ucraina în timpul unui apel recent cu investitorii.
Întrebat despre incertitudini precum prețul materiilor prime, lanțul de aprovizionare și provocările forței de muncă, haosul logistic și războiul din Ucraina, președintele și CEO-ul Titan, Paul Reitz, a spus că Titan este „obișnuită să rezolve problemele și să depășească provocările. Am încredere că vom continua să gestionăm orice provocări viitoare.”
Compania a subliniat că afacerea sa din Rusia reprezintă doar aproximativ 5% din vânzările sale globale și, prin urmare, ar trebui să aibă un impact redus asupra performanței generale a companiei.
La începutul acestui an, Titan și-a consolidat afacerea în Europa, obținând un acord de aprovizionare cu un producător turc de anvelope, încă nenumit, pentru anvelopele agricole radiale marca Goodyear de vânzare în toată Europa. Fabrica din Rusia produce numai anvelope cu straturi diagonale.
Pe 15 martie, Asociația Europeană a Producătorilor de Anvelope și Cauciuc (ETRMA) a declarat că urmărește îndeaproape evoluțiile din Ucraina și adună informații pentru a sprijini industria, sperând în același timp la încheierea rapidă și diplomatică a crizei.
O rundă inițială de anchete în rândul membrilor a arătat că „prioritatea principală se referă la siguranța și securitatea persoanelor direct afectate”, a declarat Fazilet Cinaralp, secretar general al ETRMA, pentru European Rubber Journal.
Potrivit datelor Biroului de Recensământ al SUA, americanii au relativ puține importuri de cauciucuri fie din Rusia, fie din Ucraina.
Importurile de anvelope SUA din Rusia au fost evaluate anul trecut la 47,1 milioane de dolari (1,14 milioane de unități), sau mai puțin de 0,3% din importurile totale, în timp ce importurile din Ucraina au totalizat 12,6 milioane de dolari (450.930 de unități).
Aproximativ 75% din importurile rusești (35 milioane USD, 901.000 de unități) au fost unități de anvelope pentru pasageri, iar 94% din importurile din Ucraina au fost în categoria anvelopelor pentru pasageri.