Multitudinea de modele de mașini de pe piață, fiecare dotat cu anvelope specifice, face dificilă alegerea unora noi în momentul în care cele vechi se uzează. Problema a fost și este aprofundată și de numeroșii producători de cauciucuri, care au în oferta lor echipamente diverse, ce încorporează tehnologii care mai de care mai moderne, care să permită rularea în siguranță pe drumurile publice și cu economie de combustibil cât mai mare. Pentru a se face ordine în acest domeniu producătorii de anvelope sunt obligați să precizeze printr-o serie de marcaje aflate pe lateral informațiile acestea, care să ajute pe cumpărători să facă alegerea corectă.
Un profan ar putea să nu înțeleagă marcajele, mai ales că sunt exprimate sub forma unor cifre și litere care nu transmit un mesaj clar. Totuși, cu puțină informare pot fi ușor de interpretat, chiar și de către cei care nu au deloc cunoștințe în domeniul automobilelor.
În articolul de mai jos vei afla de ce este important să cunoști semnificația marcajelor și cum se pot interpreta acestea într-un mod corect, în așa fel încât achiziția de anvelope să fie una de succes.
Cuprins:
1. Importanța cunoașterii marcajelor
2. Ghid de citire corectă a marcajelor de pe o anvelopă
2.1. Dimensiunile anvelopelor - Ce înseamnă ?
2.2. Indice Viteză anvelope - Ce inseamnă ?
2.3. Indice Sarcină anvelope - Ce inseamnă ?
2.4. Ce înseamnă brandul și tipul anvelopei
3. GHID DE MARCAJE ANVELOPE - Ce înseamnă ?
3.1. Ce înseamnă M+S la anvelope ?
3.2. DOT anvelope - Ce înseamnă ?
3.3. Ce înseamnă All Season la anvelope ?
3.4. Ce înseamnă XL la anvelope ?
3.5. Anvelope Ranforsate - ce înseamnă ?
3.6. Anvelope Runflat - ce înseamnă ?
3.7. Ce înseamnă indicator uzura anvelope T.W.I. ?
3.8. Ce înseamnă TL la anvelope ?
3.9. Ce înseamnă GRNX la anvelope ?
3.10. Ce înseamnă 91H la anvelope ?
3.11. Ce înseamnă 91T la anvelope ?
3.12. Ce înseamnă 88T la anvelope ?
3.13. Ce înseamnă H la anvelope ?
3.14. Ce înseamnă T la anvelope ?
3.15. Ce înseamnă Sensul de rulare la anvelope ?
3.16. Ce înseamnă E4 la anvelope ?
1. Importanța cunoașterii marcajelor
La începuturile industriei auto dimensiunile nu erau încă reglementate, ceea ce a provocat apariția unui haos greu de rezolvat, mai ales când era necesară achiziția unor anvelope noi. Pentru a se rezolva situația s-au introdus, atât în America, cât și în Europa, anumite standarde pe care producătorii trebuiau să le respecte întocmai. Din aceste regulamente a rezultat un tip de codare cunoscut sub numele de codul DOT, impus mai întâi ca standard în SUA și folosit astăzi pe scară largă în întreaga lume.
Cea mai utilizată modalitate de transmitere a informațiilor cu ajutorul marcajelor de pe lateralul anvelopelor este cea de tip ISO Metric, care printr-o combinație de cifre și litere oferă toate informațiile necesare de cunoscut în legătură cu produsul respectiv. Chiar dacă aceste informații par foarte tehnice, ele ar trebui să fie însușite de toți conducătorii auto pentru a putea folosi anvelopele în condiții de siguranță și pentru a putea profita de toate beneficiile pe care acestea le-ar putea aduce.
Un alt motiv al deprinderii acestor informații este că majoritatea statelor lumii, inclusiv România, au introdus anumite obligații legate de cauciucuri, cum ar fi cea de a parcurge drumurile publice acoperite de zăpadă sau polei doar cu un automobil dotat cu cauciucuri speciale de iarnă, marcate într-un mod corespunzător, în caz contrar, proprietarii putând primi amenzi usturătoare. Importante sunt și informațiile legate de producător, cunoscut fiind faptul că există în continuare clienți fideli, care preferă anumite branduri de renume pentru calitatea produselor.
2. Ghid de citire corectă a marcajelor de pe o anvelopă
Informațiile oferite de marcajele de pe laterala anvelopelor sunt din ce în ce mai cuprinzătoare în ultimii ani, rolul acestora fiind să explice utilizatorilor tot ceea ce trebuie să știe despre aceste echipamente legat de dimensiuni, viteza maximă suportată, greutatea pe care o pot susține, dar și despre multe alte elemente esențiale. Deși majoritatea conducătorilor auto cunosc doar anumite lucruri, cum ar fi ce înseamnă marcajele cu privire la dimensiuni, totuși, nici celelalte marcaje nu ar trebui să fie neglijate, ele transmițând cunoștințe cel puțin la fel de însemnate. Informațiile din acest articol vă vor ajuta să faceți cu ușurință citirea anvelopelor și să integeti ce înseamnă toate marcajele si indicatorii inscripționati pe anvelope.
2.1. Dimensiunile anvelopelor - Ce înseamnă ?
Legile din România sunt stricte cu privire la folosirea unor produse care să îndeplinească anumiți parametri obligatorii în ce privește acest subiect. Fiecare model de automobil trebuie să fie dotat cu anvelope specifice, de mărimi exacte, precizate cu claritate în manualul tehnic. Utilizarea unor cauciucuri de dimensiuni diferite nu este doar interzisă și pedepsită cu amenzi usturătoare, ci poate să ducă la punerea în pericol a siguranței în trafic a tuturor participanților.
Dimensiunile unei anvelope sunt marcate prin cifre și litere mari, ușor de observat, ca de exemplu să vedem ce înseamnă 205 55 R16 la anvelope, fiecare simbol în parte desemnează ceva important:
- Cifra 205 indică lățimea maximă a cauciucului în milimetri de la o margine la alta, măsurata cu anvelopa umflata. Puțini știu faptul că alegerea unei anvelope mai late decât cea indicată poate să ducă la degradarea acesteia din cauza rularii necorespunzatoare sau a frecării cu elementele de caroserie, mai ales la luarea curbelor. În cazuri extreme, când lățimea este mult mai mare decât cea inițială, aceste pneuri nu pot fi montate deoarece se baloneaza excesiv sau nu incap intre marginile jantelor;
- 55 exprimă raportul dintre înălțimea părții laterale și lățimea acesteia. În acest caz marcajul arată că înălțimea anvelopei este 55 % din lățimea ei. Parametrul are însemnătate, pentru că montarea unei roți mai înalte sau mai joase decât cea recomandată poate să ducă la dezechilibrarea automobilului și la pierderea semnificativă a confortului și siguranței în trafic. Unii șoferi din România ar prefera o anvelopă mai joasă din dorința de a oferi mașinii un aspect mai agresiv, dar acest lucru este o greșeală, fiind chiar interzisă prin lege;
- Litera R arată tipul de construcție a cauciucului în ceea ce privește structura acestuia. În acest caz se referă la o structură de tip radial, întâlnită la majoritatea produselor existente pe piață. La pneurile de acest tip pliurile carcasei sunt perpendiculare pe direcția de rotație și paralel cu razele cercului anvelopei. Alte tipuri de construcție existente sunt B (care arată structura bias, în care firele sunt poziționate diagonal și alternativ) și D (unde pliurile sunt încrucișate pe diagonală);
- 16 este o cifră care arată diametrul interior al anvelopei în inch. Acest parametru este esențial, exprimând dimensiunea jantei. Un pneu cu un diametru interior mai mic sau mai mare decât cel al jantei nu va putea fi montat în condiții de siguranță.
Pentru cei pasionați de mașinile 4x4 și OFF Road aveți prezentat mai jos un tabel cu echivalenta la anvelopele pentru SUA vs Europa, după cum veți vedea nu este deloc simplu dacă avem o mașina cu anvelope a căror dimensiune este în sistem american să o echipăm cu anvelope produse pentru Europa unde sistemul de codificare este total diferit.
2.2. Indice Viteză anvelope - Ce inseamnă ?
Marcajul indice viteză anvelope inseamnă viteza maximă cu care un automobil dotat cu aceste anvelope poate parcurge în siguranță drumul. Indicele de viteză la anvelope este întâlnit în continuarea celui cu privire la dimensiuni și este exprimat printr-o literă sau două. Litera corespunde unei viteze maxime, marcată în km/h. Este recomandat ca autovehiculele să aibă cauciucuri cu indice de viteză superior vitezei maxime pe care acestea o pot atinge.
Dintre indicii de viteză existenți vă prezentăm mai jos pe cei mai cunoscuți:
Indice viteză anvelope R este pentru 170 Km/h,
Indice viteză anvelope S este pentru 180 Km/h,
Indice viteză anvelope T este pentru 190 Km/h,
Indice viteză anvelope U este pentru 200 Km/h,
Indice viteză anvelope H este pentru 210 Km/h,
Indice viteză anvelope V este pentru 240 Km/h,
Indice viteză anvelope W este pentru 270 Km/h,
Indice viteză anvelope Y este pentru 300 Km/h,
Indice viteză anvelope ZR este pentru peste 240 Km/h.
Așadar, dacă un automobil rulează cu maxim 190 km/h, se recomandă să fie dotat cu anvelope cu indice de viteză cel puțin U, care corespunde unei viteze de 200 km /h. Excepție face roata de rezervă de dimensiuni reduse, aflată în dotarea mașinilor de producție recentă. În acest caz viteza maximă este notată specific pe flancul anvelopei, fiind de obicei de maxim 80 km/h. Aveți mai jos un tabel cu indici viteză anvelope.
2.3. Indice Sarcină anvelope - Ce inseamnă ?
Marcajul indice sarcină anvelope sau indice greutate anvelope este reprezentat printr-un număr format din două sau trei cifre și este plasat imediat după marcajul cu privire la dimensiuni (Ex: 88, 91, etc). Indicele de sarcina la anvelope inseamnă sau ne spune care este greutatea maximă care poate apăsa pe o singură roată, de aceea el se mai numește și indice incărcare anvelope. Există tabele ale indicilor de sarcină unde fiecărui marcaj îi corespunde o greutate maximă, pe care anvelopa o poate suporta.
În cazul autoturismelor marcajul nu are o importanță deosebită, deoarece rareori se poate încărca un astfel de automobil cu o greutate care să depășească maximul de încărcare permis pe anvelopă, chiar și al celor mai slabe pneuri. Situația este diferită în cazul vehiculelor de mare tonaj, care pot transporta zeci de tone și unde șoferii trebuie să țină cont de indicele de sarcină pentru a nu apărea pericolul de explozie, în acest caz indicele de greutate este exprimat diferit față de cel de la turisme, este de forma 107/105 și conține două numere, primul semnifică greutatea maximă suportată de o singură anvelopă montată pe o mașină cu osie simplă, iar al doilea număr reprezintă greutatea maximă suportată de o anvelopă montată pe o mașină cu osie dublă. Aveți mai jos un tabel cu indici sacină anvelope.
2.4. Ce înseamnă brandul și tipul anvelopei
Brandul și marca anvelopei sunt marcate foarte vizibil, pe lateral, deoarece producătorii vor să facă știut tuturor faptul că fabrică anvelope de o calitate superioară, ce încorporează caracteristici speciale. Alți producători se laudă că raportul calitate - preț în cazul produselor proprii este cel mai potrivit. Marcarea brandului este o metodă de a fideliza clienții care vor să aibă parte de aceleași avantaje pe care le-au avut și anterior.
3. GHID DE MARCAJE ANVELOPE - Ce înseamnă ?
Ne dorim ca acest capitol cu întrebări și răspunsuri să constituie un adevărat ghid anvelope pentru tine în care să găsești cele mai importante informații referitoare la citirea anvelopelor, marcaje anvelope, indicatori anvelope, inscripționare anvelope, etc.
Marcajele suplimentare ale cauciucurilor au rolul de a prezenta ce proprietăți specifice au acestea, anul de fabricare și țara de origine. Caracteristicile speciale ale anvelopelor sunt inscripționate sub diverse forme de marcaje pe anvelope astfel: DOT, M+S, All Season, XL, Ranforsat, RunFlat, T.W.I., TL, Indice de Viteză, Indice de Sarcina, 91H, E4, etc.
3.1. Ce înseamnă M+S la anvelope ?
Dacă avem marcajul M+S la anvelope înseamnă că pneul poate fi folosit în siguranță pe drumurile acoperite cu zăpadă sau polei. Această caracteristică este semnalată prin literele MS, M S sau M+S și este obligatorie în România pentru toți conducătorii auto ce aleg să conducă în astfel de condiții. Un marcaj suplimentar în această privință este semnul sub formă unui munte, în interiorul căruia este desenat un fulg de nea. Prin el producătorul asigură clienții că anvelopele au un comportament exemplar pe drumurile acoperite cu zăpadă sau polei, oferind siguranță superioară în trafic, acestea fiind anvelope iarnă. Este bine de știut că pneurile inscripționate așa sunt opționale și nu sunt obligatorii în România.
3.2. DOT anvelope - Ce înseamnă ?
Daca avem prezent marcajul DOT anvelope înseamnă că anvelopele respectă toate standardele de siguranță stabilite de Departamentul de Transporturi din SUA - Department of Transportation (D.O.T.). Codul DOT cauciucuri este format din 12 caractere grupate în 3 părți. El indică informații despre țara, producător, presă folosită în procesul de fabricație și data producerii anvelopei. Data fabricației unei anvelope este indicată printr-un cod de patru cifre care arată săptămâna și anul în care a fost produsă anvelopa cu pricina, reprezentând doar o parte din informațiile ce le conține DOT-ul anvelopei. De exemplu, un cauciuc cu marcajul 4820 demonstrează faptul că anvelopa a fost fabricată în săptămâna a 48-a din anul 2020. Așadar contaza DOT la anvelope, pe lângă celelalte informații pe care le conține DOT-ul, acest marcaj ne ajută să știm cât de veche este o anvelopa.
3.3. Ce înseamnă All Season la anvelope ?
Dacă avem inscripționat marcajul All Season la anvelope înseamnă că acestea pot fi utilizate tot timpul anului, anvelopele all season având însă performanțe medii indiferent de tipul de drum pe care se rulează. Atenție: există anvelope cu marcajul All Season dar care nu au și marcajul M+S, în această situație legislația spune clar că nu puteți circula în U.E. atunci când condițiile atmosferice și de carosabil nu permit acest lucru. Marcajul necesar pentru a circulă în condiții de iarnă este M+S și nu All Season! Dacă sunt prezente ambele ... cu atât mai bine.
3.4. Ce înseamnă XL la anvelope ?
Dacă este prezent marcajul XL la anvelope înseamnă că avem de-a face cu un un tip mai rigid de cauciuc, care poate susține o greutate ridicată, fiind potrivit pentru transportarea greutăților mai mari. Aceste tipuri de anvelope se mai numesc și Ranforsate, ele fiind fabricate cu mai multe pliuri decât anvelopele normale pentru a le crește rezistență la rulare și sarcina. Aceste tipuri de anvelope se întâlnesc mai rar la mașinile mici si mai des la mașinile mai mari cum ar fi VAN-urile, SVU-rile, autoutilitarele, autobuzele, camioanele, mașinile agricole, etc.
3.5. Anvelope Ranforsate - ce înseamnă ?
Atunci când vorbim despre anvelope ranforsate înseamnă că avem de-a face cu niște cauciucuri mai speciale ce se comportă asemănător anvelopelor obișnuite, dar sunt realizate în întregime dintr-un material mai rigid, ceea ce permite suportarea unor greutăți mai mari. Marcajul Ranforsat la anvelope este similar cu marcajul XL prezentat mai sus. Anvelopele Ranforsate se pot umfla la o presiunea superioară, făcându-le potrivite pentru mașinile de mare tonaj, destinate transportării unei greutăți superioare. Anvelopele ranforsate se diferențiază de cele runflat, pentru că nu pot fi utilizate în cazul apariției unei pene și pentru că necesită înlocuirea lor, în caz contrar jantele având de suferit cu siguranță.
Marcajul acestei tehnologii se recunoaște destul de ușor, este plasat pe lateralul cauciucului, sub mai multe forme, cum ar fi REINF, EXTRALOAD, XLD, RFD, RF sau, cel mai adesea, XL (extra load).
3.6. Anvelope Runflat - ce înseamnă ?
Dacă ne referim la anvelope RunFlat înseamnă că vorbim despre niște anvelope total diferite de anvelopele normale, cu acestea putându-se circula în siguranță pe o anumită distanță, cu o anumită viteză maximă (de obicei 80 km/h) chiar dacă au pană. Anvelopele moderne de tip runflat se deosebesc de anvelopele obișnuite sau ranforsate prin faptul că au pereții laterali mult mai întăriți iar în cazul unei pene, pereții laterali ai anvelopei preiau greutatea automobilului și nu permit jantei să aibă contact direct cu șoseaua. Aceste cauciucuri se montează pe jante ce nu permit desprinderea în momentul în care are loc dezumflarea.
3.7. Ce înseamnă indicator uzură anvelope T.W.I. ?
Indicatorul uzură anvelope T.W.I. înseamnă fix ce spune și traducerea din engleză (Tread Wear Indicator) și anume indicatorul de uzură al căii de rulare al anvelopei, notat cu T.W.I. În dreptul acestui marcaj, pe profilul principal, sunt montate câteva mici bare de cauciuc, cu o înălțime de 1,6 mm. Dacă suprafața anvelopei este la același nivel cu aceste indicatoare, atunci este prea uzată și ar trebui înlocuită cât mai rapid.
3.8. Ce înseamnă TL la anvelope ?
Dacă avem prezent marcajul TL la anvelope, înseamnă că este vorba despre o anvelopa fără cameră de aer, adică la o anvelopa Tubeless. Aceste anvelope prezintă un sistem mai special de etanșare, cu o suprafață mai netedă a pereților laterali care se lipește de interiorul jantei, astfel încât aerul nu va avea scăpări. Practic, anvelopa tubeless, este o anvelopă cu o cameră de aer integrată deoarece membrana sa internă asigură stocarea aerului și etanșeitatea, valva fiind montată direct pe janta mașinii. Aceste tip de anvelope se regăsește acum pe majoritatea mașinilor.
3.9. Ce înseamnă GRNX la anvelope ?
Dacă avem marcajul GRNX la anvelope înseamnă că acele cauciucuri sunt fabricate de către cei de la Michelin cu utilizarea tehnologiei “GREEN X Tehnology” și garantează utilizatorilor un șofat mai puțin nociv pentru mediul înconjurător precum și o creștere a eficienței la utilizarea acestor cauciucuri. Tehnologia GREEN X se bazează pe reducerea rezistenței la rulare a anvelopelor prin optimizarea: greutății lor, a structurii interne și a încălzirii moderate a acestora, a desenului benzii de rulare, precum și a compoziției amestecului de cauciuc din care sunt ele fabricate.
3.10. Ce înseamnă 91H la anvelope ?
Dacă avem prezent marcajul 91H la anvelope înseamnă că vom putea încarca pe acele anvelope o sarcina maximă de 615KG corespunzătare indicelui de sarcină 91, iar litera H semnifică faptul că acele anvelope sunt fabricate să reziste la o viteză constanta de 210km/h. Pentru siguranța dumneavoastră nu depășiți niciodată acești doi indicatori!
3.11. Ce înseamnă 91T la anvelope ?
Atunci când avem prezent marcajul 91T la anvelope înseamnă că acele anvelope suportă o sarcina maximă 615KG corespunzatare indicelui de sarcina 91, iar litera T semnifică faptul că acele cauciucuri sunt produse în așa fel încât să reziste la o viteză constantă de 190km/h. Va recomandăm că întodeauna, înainte de achiziția unui set nou de anvelope să va informați care sunt acești indicatori pentru anvelopele mașinii dumneavoastră!
3.12. Ce înseamnă 88T la anvelope ?
Atunci când avem marcajul 88T la anvelope înseamnă că acele anvelope trebuie utilizate cu respectarea indicelui de sarcina maximă suportată de acele anvelope, adică 88 = 615KG max, respectiv a indicelui de viteză maximă constantă, adică T = 190km/h max. Cei doi indicatori se regăsesc atât în cartea tehnică a mașinii cât și pe eticheta aflată de cele mai multe ori pe stâlpul din stânga al mașinii.
3.13. Ce înseamnă H la anvelope ?
Dacă este marcată litera H la anvelope înseamnă că acele anvelope au indicele de viteză H, ele au fost construite special pentru a rezista la o viteză maximă constantă a mașinii de 210 km/h. Indicele de viteză al cauciucurilor mașinii dvs este trecut în cartea de identitate a acesteia. Nu depășiți această viteză întrucât va supuneți unui risc iminent de explozie al anvelopei!
3.14. Ce înseamnă T la anvelope ?
Dacă este marcată litera T la anvelope înseamnă că acele anvelope au indicele de viteză T, ele au fost construite special pentru a rezista la o viteză maximă constantă a mașinii de 190 km/h. Găsiți indicele de viteză pentru anvelopele mașinii dvs trecut în cartea de identitate a acesteia. Această viteză nu trebuie depășită întrucât va supuneți riscului de explozie al anvelopei!
3.15. Ce înseamnă Sensul de rulare la anvelope ?
Sensul de rulare la anvelope înseamnă direcția în care se rotește anvelopa și este marcat de obicei cu o săgeată pe lateralul anvelopei. Profilul anvelopei de pe banda de rulare este de asemenea un indicator important pentru a afla cum trebuie montată pe jantă anvelopa ce are sens de rotație, mai exact profilul are in general forma literei V iar anvelopa se va roti cu vârful literei V spre înainte întodeauna.
3.16. Ce înseamnă E4 la anvelope ?
Marcajul E la anvelope arată că anvelopa corespunde unor cerințe de reglementare din partea Organizației Națiunilor Unite sau a Uniunii Europene. Această literă este însoțită de o cifră aflată în interiorul unui cerc care indică țara în care a fost obținută omologarea pentru respectiva anvelopă. În acest caz E4 pe anvelope înseamnă că anvelopele au fost omologate în Olanda.
În afara acestor marcaje, fie ca vorbim despre anvelope vară, fie ca ca vorbim despre anvelope iarnă, producătorii mai folosesc și alte informații care, de regulă, nu îi privesc pe consumatorii finali, ci mai mult pe comercianți sau pe cei care lucrează la service-uri. Printre acestea se numără marcajele individuale pentru anvelope speciale, de mare performanță, sau care circulă pe terenuri speciale, precum și cele cu care sunt înzestrate din fabrică anumite modele de mașini. Există țări care au propriile marcaje nestandardizate, cum e cazul Rusiei.
În concluzie, cunoașterea marcajelor principale, care se află pe lateralul anvelopelor, trebuie să fie o obligație pentru toți proprietarii de automobile vechi sau noi. Astfel, se va face diferența între o achiziție de succes, corespunzătoare necesităților și caracteristicilor autoturismului, și una greșită, care nu doar că poate însemna o investiție inutilă, ci și un motiv real al producerii unor accidente de circulație cu urmări grave.
Surse foto: Unsplash.com; Shutterstock.com; Ro.pinterest.com