Anvelope fără aer care nu fac pană niciodată și nu trebuie umflate: este un vis de zeci de ani pe care producătorii speră să-l transforme în realitate în curând.
Provocările cu care se confruntă tehnologia au fost expuse pe o pistă de testare Goodyear din Luxemburg, unde un grup de jurnalişti au pus în treabă o Tesla echipată cu anvelope fără aer.
În loc să fie umplute cu aer, anvelopele au o rețea de spițe care mențin roțile ferme și le oferă un aspect semi-transparent.
Stratul subțire de cauciuc care prinde asfaltul are de îndeplinit o provocare fizică uriașă: susținerea greutății mașinii și absorbția șocurilor, la fel ca anvelopele pneumatice standard pentru mii și mii de kilometri.
Această provocare este depășită: structura de cauciuc și plastic a anvelopei a rezistat stresului uriaș în timp ce mașina s-a înclinat în virajele strânse ale pistei.
Călătoria este lină, dar aderența nu este la fel de bună ca la anvelopele convenționale și sunt mai zgomotoase.
Anvelopele au fost testate pe 120.000 de kilometri (75.000 de mile) la viteze de până la 160 km/h atât la temperaturi arzătoare, cât și la zăpadă, a declarat Michael Rachita, care conduce eforturile Goodyear de a dezvolta anvelope fără aer.
„Cel mai evident avantaj este că este rezistentă la perforare”, a spus Rachita.
Rachita a spus că anvelopele fără aer vor fi, de asemenea, fără întreținere pentru șoferi, deoarece nu vor trebui niciodată să verifice și să ajusteze presiunea aerului ca atunci când folosesc anvelope clasice.
El a spus că o a doua generație de anvelope fără aer care sunt mai ușoare, mai silențioase și rulează mai bine este în lucru.
Michelin a lansat Tweel, dar este mai degrabă indicată ca anvelopă pentru vehiculele de construcții decât pentru mașini la care cerințele în ceea ce privește performanța de conducere sunt mult mai mari.
Firma franceză a dezvăluit, de asemenea, UPTIS-ul pe care îl dezvoltă împreună cu producătorul american de mașini General Motors speră să facă saltul de la expoziții auto la showroom-uri anul viitor.
Cercetătorii săi lucrează la un cocktail de fibră de sticlă și rășină pentru a ține cauciucul pe structura de fagure a noii anvelope.
Dar directorul general al Michelin, Florent Menegaux, nu se așteaptă ca anvelopele fără aer să strângă anvelopele obișnuite în curând.
„Vom continua să avem anvelope de aer timp de câteva decenii”, a spus el.
Goodyear, care a depus primul brevet pentru tehnologia anvelopelor fără aer în 1982, a pus recent piciorul pe accelerator în ceea ce privește cercetarea și dezvoltarea.
Firma americană își propune să aibă o anvelopă fără întreținere și de lungă durată pentru mașini, fără aer, până la sfârșitul deceniului.
Are deja o versiune timpurie pentru autobuzele de transfer și vehiculele de livrare automate în campusurile universitare.
De asemenea, Bridgestone speră să aibă o anvelopă fără aer gata într-un deceniu, după ce a testat deja versiunile timpurii pe vehiculele utilitare.
Alți producători sunt mai sceptici că anvelopele fără aer vor oferi vreodată o absorbție a șocurilor comparabilă cu cea a anvelopelor tradiționale, iar zgomotul poate fi redus suficient.
„Nu sunt o soluție viabilă și nu mă aștept să devină una”, a declarat un cercetător Continental, Gerrit Bolz, la o convenție de anvelope în 2017.
Beneficii pentru mediu, preocupări economice
Dar cercetătorul independent Ulf Sandberg de la Institutul Național de Cercetare a Drumurilor și Transporturilor Suedeze, care lucrează la o anvelopă fără aer pentru camioane, crede că acestea vor deveni în cele din urmă o alternativă viabilă.
„Dacă rezistența la rulare este redusă cu 50 la sută, aceasta ar crește autonomia vehiculelor cu 25 la sută și ar putea fi extrem de valoroasă” pentru producătorii de automobile, în special pentru vehiculele electrice, unde autonomia este o preocupare cheie.
Anvelopele fără aer s-ar putea dovedi a fi benefice pentru mediu, deoarece ar putea dura întreaga viață a majorității vehiculelor și ar putea fi apoi reciclate sau reșapate pentru o a doua viață.
Dar este posibil ca producătorii să nu ardă cauciucurile pentru a aduce pe piață anvelope fără aer, deoarece acestea reprezintă, de asemenea, amenințări pentru modelul lor de afaceri, a spus Sandberg.
Trecerea la anvelopele fără aer ar bloca echipamentele de producție utilizate pentru anvelopele pneumatice, un cost mare de suportat pentru companii.
Având în vedere longevitatea anvelopelor fără aer, companiile ar produce mai puțin din ele.
Vicepreședintele Goodyear pentru dezvoltarea produselor în Europa, Xavier Fraipont, a recunoscut că anvelopele fără aer necesită o „regândire a modelului nostru de afaceri, a regândirii producției noastre”.
Cu toate acestea, posibilitatea de a câștiga un lider în fața concurenților sau de a fi lăsați în urmă de o anvelopă fără aer la prețuri accesibile și de înaltă performanță pentru piața de consum face ca cercetarea lor să continue.